1. Prebeg iz JLA v TO
Vojna za Slovenijo pred dvajsetimi leti je bila morebiti res kratka, pravijo ji desetdnevna vojna, a je kljub temu zahtevala žrtve in težke odločitve. Ena takih odločitev je bil prebeg pilota, Jožeta Kalana in letalskega tehnika, Boga Šuštarja, ko sta s helikopterjem Gazela SA - 341 prebegnila iz takratne JLA v Teritorialno obrambo. To je bilo eno prvih pogumnih dejanj v vojni za osamosvojitev Slovenije.
Od 27. junija 1991 sta bila pilot, kapetan 1. razreda Jože Kalan in letalski tehnik, zastavnik 1. razreda Bogo Šuštar s helikopterjem nastanjena v mariborski vojašnici v ekskadrilji za izvidovanje in opazovanje, njuna naloga je bila izvidovanje in opazovanje ob slovensko-hrvaški meji. 28. junija 1991 sta s helikopterjem prebegnila iz JLA in se najprej odpravila na Golte. Takoj po prebegu je helikopter skrila ekipa delavcev Golt, pomagala pa jim je tudi enota 133. voda TO KS Bele Vode, kjer so helikopterju tudi prebarvali oznake JVL (Jugoslovansko vojno letalstvo) in jih nadomestili z oznakami TO-001 Velenje, ter dodali slovenski grb in znak TO. To je bil prvi helikopter v lasti takratne Teritorialne obrambe, sedanje Slovenske vojske.
Helikopter so 29. junija 1991 iz Golt premestili in skrili v uto ob Planinskem domu na Smrekovcu, po štirih dneh pa so ga 3. julija 1991 premestili in imeli hranjenega do 10. julija 1991 na kmetiji Rezoničnik (po domače Leskovšek) v Belih Vodah 45 nad Šoštanjem. 10. julija 1991 so ga še enkrat premestili in skrili v zidani lopi za orodje pri kmetiji Juvan (po domače Žohar) v Zavodnjah 56 nad Šoštanjem, kjer so ga varovali do izgona zadnjega vojaka JLA iz Republike Slovenije oziroma do 7. novembra 1991. Leta 1992 so helikopter vpisali v civilni register z oznako SL-HAA in ga ob tej priložnosti tudi prebarvali v civilno barvno shemo. Helikopter je 15. brigada VL uporabljala za šolanje in prevoz potnikov. 21. junija 1994 je prišlo do nesreče nad območjem Kočevske Reke, po kateri so ga restavrirali in leta 1996 postavili kot spomenik na vhodu v letalsko bazo na Brniku.
Pomembno vlogo in zasluge za to, da helikopterja vse do odhoda JLA iz Republike Slovenije niso odkrili, je imel 89. Območni štab Teritorialne obrambe Velenje in domačini, na kmetiji Rezoničnik v Belih Vodah in Juvan v Zavodnjah nad Šoštanjem.
Na pobudo veteranov vojne za Slovenijo iz Šaleške doline, so 28. junija leta 2001, na Golteh odkrili spominsko ploščo in predlagali ta dan, za dan helikopterskega bataljona Slovenske vojske. Hkrati so zaslužnim posameznikom podelili znak Golte '91.
|
Kronološki opis dogodka prebega helikopterja gazela iz JLA V TO |
|
Jože Prislan je med osamosvojitveno vojno 1991 poveljeval 89. ObmŠTO Velenje |
|
Helikopter na Golteh (Vir: Zbornik Priče in pričevanja - OZVVS Zgornjesavinjsko-Zadrečke doline) |
|
Niko Purnat je bil leta 1991 sekretar za ljudsko obrmambo občine Mozirje |
|
Gazela - prvi slovenski vojaški helikopter (Vir: Večer, 1.7.1998) |
|
Pilot major Jože Kalan, je 28.6.1991 prebegnil s helikopterjem gazela iz JLA v TO |
Film TO-001 Velenje
Drugi dan osamosvojitvene vojne leta 1991 sta pilot Jože Kalan in tehnik letalec Bogo Šuštar s
helikopterjem gazela prebegnila iz JLA k Teritorialni obrambi. 50-minutni dokumentarno-igrani film, ki so ga
podprli na GŠSV in MO prikazuje razmere in dogajanje v helikopterski enoti JLA na Brniku pred vojno, pobeg in
dogodke, ki so se zgodili po tem. Ustvarjalci filma in glavna akterja sta Jože Kalan in Bogo Šustar. Prvi
dokumentarno-igrani film so pripravili v TV-studiu Ministrstva za obrambo. Igralci so pripadniki SV, pilota
Tonija Mrlaka, katerega helikopter so sestrelili med vojno in ki mu je film posvečen, igra njegov sin Tomaž, ki
je tudi pripadnik SV. Scenarist in snemalec je Tomo Burazin in režiser Božo Grlj z glavnima akterjema v filmu
Jožetom Kalanom in Bogom Šuštarjem.
Obnova helikopterja gazela TO - 001 Velenje
Za nastajajoče vojaško letalstvo samostojne Slovenije je bil najpomembnejši mejnik prebeg pilota kapetana 1. razreda
Jožeta Kalana in letalskega tehnika zastavnika 1. razreda Boga Šuštarja s helikopterjem gazela iz mariborske vojašnice
JLA k slovenski TO 28. junija 1991. Z uspešno obnovo so poustvarili podobo helikopterja, ki ostaja pomemben
dokument časa in dogajanja, povezanega z osamosvajanjem Slovenije. Vir: revija Slovenska vojska, besedilo: Matjaž
Ravbar, Vojaški muzej Slovenske vojske).
Zgibanka - restavracija helikopterja Gazela TO - 001 Velenje
(Vir: Vojaški muzej SV, Avtor: Matjaž Ravbar, Fok Filipič, Fotografije: arhiv VM SV, arhiv Marko Malec, Tomaž Perme,
Oblikovanje: Irena Kraljič Smolej)
Fotogalerija restavriranega helikopterja gazela TO 001 Velenje
Dan 15. Helikopterskega bataljona
Začetki slovenskega vojaškega letalstva sicer segajo v leto 1918, ko sta bili 14. in 15. decembra ustanovljeni ljubljanska in mariborska letalska stotnija. V obeh stotnijah, ki sta bili pod okriljem Maistrovih enot, so leteli slovenski piloti iz avstro-ogrskega vojaškega letalstva. Ljubljanska letalska stotnija je svoj prvi bojni polet opravila 12. januarja 1919, ko sta pilota Vilko Peternelj in Franc Zupančič poletela na izvidniški polet na Koroško ter mitraljirala avstrijske enote. Mariborska letalska stotnija je svoje prve vojaške polete opravila v okviru proslave ob osvoboditvi Maribora 15. decembra 1918. Slovenski vojaški letalci so se bojevali tako v prvi kot drugi svetovni vojni, sicer kot pripadniki drugih vojska, o čemer pa je žal premalo zapisanega oziroma znanega.
V novejši zgodovini je najpomembnejši mejnik prebeg pilota majorja Jožeta Kalana in letalskega tehnika praporščaka Bogomirja Šuštarja s helikopterjem gazela iz mariborske vojašnice v vrste slovenske teritorialne obrambe 28. junija 1991. Ta mejnik je še posebej pomemben v tem letu, ko obeležujemo 20-letnico naših osamosvojitvenih dogodkov.
Danes je vojaško letalstvo sestavni del Brigade zračne obrambe in letalstva. Vojaško letalstvo sestavljajo štiri enote, in sicer 15. helikopterski bataljon, Letalska šola, 107. letalska baza in Letalsko-tehnična enota. Vse enote bazirajo na letališču Cerklje ob Krki.
15. helikopterski bataljon (15. HEB) je enota, namenjena za zagotovitev zračne podpore enotam Slovenske vojske, usposabljanje pilotov in tehničnega osebja, izvajanje nalog vojaškega letalstva v povezavi in za potrebe enot Slovenske vojske, iskanje in reševanje ter sodelovanje v sistemu zaščite, reševanja in pomoči. Enota ima v svoji sestavi osem večnamenskih helikopterjev bell 412, štiri večnamenske transportne helikopterje AS 532 AL cougar, dve transportni letali pilatus PC-6 turboporter in eno transportno letalo L 410 turbolet. 15. HEB je v preteklem letu zelo uspešno izvajal letalske naloge skladno s svojim poslanstvom tako doma kot v tujini. Enota s helikopterjem bell 412 sodeluje na mednarodni misiji v okviru sil KFOR na Kosovu. Skupaj s pripadniki oboroženih sil Madžarske je enota izvedla skupno letalsko usposabljanje Lord Mountain, udeležili so se tudi številnih vaj doma in v tujini. Posadke so izvedle 156 reševalnih akcij v okviru sistema zaščite, reševanja in pomoči, ob tem pa prepeljale 168 poškodovanih oseb. Desetkrat je enota posredovala tudi pri gašenju požarov.
Letalska šola (LETŠ) izvaja osnovno, nadaljevalno in bojno šolanje pilotov letal ter helikopterjev, v svoji sestavi pa ima štiri helikopterje bell 206 jet ranger, dve letali zlin 143L, osem letal zlin 242L ter enajst letal pilatus PC-9/9M.